Monday 29 April 2013

SeRinGgiT , PrinTer dan Lab RePorT


SubahanAllah... 
Ianya bermula di bilik...
" Ya Allah, ayuu, tak payah laaa" jerit aku kat Ayu...
Ayu dah pom beredar dari bilik ku.. pagi2 lagi Ayu ke bilik ku, untuk print gambar untuk projek bahasanya.. setelah selesai print, Ayu tinggal RM1 di atas meja ku, tanpa memberitahu ku, heheh, Ayu, Ayu.... aku gelak sendiri, dan berkata, mungkin ada hikmahnya, pasti ada hikmahnya... Lalu ku ambil duit kertas itu dan letakkannya di dalam pencil box ku yang besar... pagi ini aku ada kelas jam 10-11-12, setelah siapkan lab report, aku terus bersiap untuk ke kelas, agak rushing jugak... biasa lah.. dengan keadaan yang mengantuk, dan kepenatan.. tapi, bagi ku tidak mengapa... walau apa yang aku lalui, aku dah berkata pada diri ku, aku tetap akan tersenyum.. kerna pasti senantiasa ada yang membantu ku.. aku dan roomate bergegas ke kelas (DK A).. Lorhh... masuk2 kelas... aku pelik, kenapa gelap, tak bukak suis lampu ke, Ya Allah... apepom, Alhamdulillah, sejuk, terasa air-cond.. ^_^ hehe , macam biasa, aku akan pilih tempat di depan.. (memang style kot macam tu..)
 ohoho... okey... dah habis kelas... kami belajar dalam keadaan gelap pagi tu... tidak mengapa... setelah tu, sambung kelas lagi dengan tutor.. belajar macam biasa, kena buat presentation semua... oke... setelah habis tutor.. bermula lah, kisah daripada tajuk ini... aku ke karnival TOT... ingat nak beli makanan.. Then, nampak ada pak cik jual kek, pada masa tu aku sorang dah, sebab roomate aku pergi makan dekat Fajar.. Aku tak ikut.. okey.. nak beli kek lah, aku pom pergi laa ke gerai pak cik tuu, " Nak beli kek apa diq? Pilih laa, 2 , 5 ringgit.. " Aku pom fikir lah, umm... nak beli 2 lah.. nanti boleh makan dengan Zira.. Then, aku cakap kat pak cik tuu, " Jap yer cik, nak ambik purse" ... SubahanAllah... aku tak bawak purse rupanya... okey... tak pa lah... " Tak paa lah cik, saya datang lain kali yer..." sedih nyaa masa tuu... tetiba aku teringat dekat mereka2 yang tiada duit, TIADA , bukan tertinggal atau lupa bawak bag duit, tapi TIADA.. hmm.. mesti banyak makanan yang mereka nak makan, tapi, tidak kesampaian..
Jam dah dekat pukul 2... eh, kena pergi print Lab Report nih.. Lewat dah.. " Ya Allah, aku tak bawak purse, macam mana nak print ni...?" , " Ya Allah, bantu lah hambaMu ni..." Masa tuu aku sedih sangat... takda duit, nak print Lab report... macam mana aku nak hantar nanti... Tetiba aku teringat akan duit yang Ayu bagi tadi... SubahanAllah.... aku dah dapat lihat dah hikmah tadi... terimakasih Ya Allah... Alhamdulillah... dengan SeRinGgit tuu aku pergi print, lab report habis RM 0.40... Okey, ada 60sen lagi... Lapar laaa, sekarang dah dekat jam 2, tak makan lagi dari pagi... aku pom menuju ke kafe siswa, ingat nak beli kueh, setahu aku ada kueh yang harga 60sen, jadi aku pergi ke kafe n ambil Roti Sardin, masukkan dalam plastik, dengan 60sen di tangan, aku tanya mak cik kat kaunter kafe tuu, " Ni berapa cik?" , aku sengaja tanya, padahal, aku tahu, kueh tu 60sen, then mak cik tu jawab, " 70sen dik" hah??? 70sen... macam mana nii.. aku ada 60sen je, " ouhh ye ke, bukan 60sen yer ciq? " mak cik tuu jawab " ouh, dah lama naik dik.." , "umm, ye ke cik, xpa lah, saya letak balik lah, saya ada 60sen je cik" , " eh, xpaa, ambil lah diq" , "umm... oke cik, nanti saya bayar lain kali yer.." , mak cik tuu jawab, "ehh, xpaa laa dik, halal, mak cik halal kan" , subahanAllah... Maha suci Allah... hm... Alhamdulillah.. " terima kasih cik.. terima kasih banyak2" ... begitu lah cerita nya.. aku pom, terus ke Lab 200, terserempak dengan Najidah, kami jalan sekali.... sampai depan Lab, ada kak Yana, aku duduk atas kerusi, nak makan duluu roti kat situu, " kak Yana nak Roti?" , "Eh, xpaa lah, ni haa, Kak Yana dah beli goreng pisang dah.." then, kak Yana pom tanya aku, " Su nak air soyaa?" , " ouh.. ah.. boleh... " petang itu, aku lunch laa dengan Roti Sardin dan Air Soya... ^_^  nampak x? .... Rezeki kita Allah dah tetapkan... segala nya, DIA dah atur.... sebab tuu kita PERLU senantiasa Yakin dengan NYA.... sentiasa dan ingin sentiasa YAKIN PADA NYA......terima kasih untuk semua... Allah itu Maha mengetahui, dari awal hingga akhir, dari mula, hingga habis... itu saja lah daripada ku... hanya kalimah Alhamdulillah ingin ku ucapkan...

Kami Sayang Rasulullah... so, ALLAH sayang kami... 

WE LOVE PALESTINAs.....n SYRIANs.... pray for their peaceful...

No comments:

Post a Comment