Tuesday 4 September 2018

Hikmah Yang Tak Teridam

Apabila engkau tidak temui kebahagiaan dan ketenangan dengan sesuatu ciptaan yang engkau harapkan. Usah lah bersedih dan menyendiri, namun sebaliknya… Carilah kebahagiaan yang lain, mungkin nanti kau akan temuinya.

Kisah ini penuh emosi, luka, tangis dan duka.

“Ada ke wanita yang tidak punya perasaan?” luah Husna bersama air mata kepada sahabatnya, Mira. Husna merupakan seorang isteri muda yang baru sahaja mendirikan rumahtangga. Lama betul wajah Mira diperhatikanya… Seolah-oleh hati meronta-ronta mengharap soalannya dijawab. Namun Mira hanya berdiam sahaja, mungkin kelu dengan soalan tersebut atau mungkin terkejut. Tiba-tiba sahaja Husna bertanya soalan sebegitu, tidak pernah terlintas pun pada fikiran Mira yang sahabatnya sedang ada masalah.

“Salahkah jika seorang perempuan beremosi, salahkah?” satu lagi soalan keluar dari mulut Husna. Mira teringat tentang satu ceramah yang pernah dilihatnya. Dikatakan watak seorang perempuan, sangat pandai menyembunyikan perasaan, lebih-lebih lagi perasaan yang melibatkan maruah dan harga diri. Namun, apabila perempuan tersebut meluahkannya. Tahulah bahawa ketika itu dia tidak lagi mampu untuk menyembunyikan perasaan itu.

“Aku bukanlah baik, namun susahkan untuk merendahkan ego demi kebahagiaan insan yang bernama isteri? Berlinangan air mata Husna. “Aku berkahwin bukan untuk menangis, aku berkahwin bukan untuk diabaikan, aku berkahwin bukan untuk hidup dalam kesedihan... Mira, tolonglah… Kalau begini ujian yang perlu aku hadapi di alam perkahwinan. Aku rela hidup seorang diri sahaja. Hari-hari yang aku lalui, aku rasakan gelap dan hitam. Lemah dan longlai, pernah hadir satu perasaan alangkah baiknya jika Allah ambil saja nyawaku. Pasti itu lebih membahagiakan dia. Kan?”

“Husna… Istifarlah… Mohon keampunan kepada Allah. Mungkin ini fasa ujian buat kau, Husna. Aku bukanlah pandai untuk memberi nasihat, lebih-lebih lagi aku belum berkahwin. Tidak lagi melalui fasa sebegini… Tapi, bukankah ujian Allah itu hanya buat mereka yang mampu? Kerana Tuhan tahu, kau mampu hadapi. Dia beri ujian sebegini, untuk kuatkan kau, Husna. Yakinlah ada hikmahnya!” balas Mira, memberi kata-kata semangat dan penguat buat Husna.


Bersambung…

1 comment: