Thursday 27 July 2017

Secebis Kain Penutup Dosa


Sekali lagi Hannah menangis, sedih dengan kelakukan orang yang sangat dekat dengannya. Nasihat Hannah tidak diendahkan walau pun sudah berbuih mulut Hannah. Benarlah ya, hidayah itu adalah ketentuan dari Allah. Allah beri hidayah kepada seseorang bukan kerana banyaknya orang menegur atau menasihati, tapi Allah beri hidayah itu disebabkan itu sudah menjadi ketentuan yang telah Allah tetapkan. Hannah cuba mengambil nafas, menenangkan dirinya sendiri dengan harapan yang tinggi semoga Allah kurniakan hidayah buat insan yang dia sayang itu.

Kekuatan untuk berubah juga datang dari Allah. Namun, usaha untuk berubah itu datang dari diri sendiri. Sekuat mana keinginan seseorang untuk melakukan perubahan dalam dirinya, maka sekuat itulah Allah kurniakan kekuatan kepadanya. Mohonlah kekuatan dari Allah, letakkan keyakinan yang penuh kepada-Nya. Allah maha Kaya yang mampu memberikan apa sahaja kurniaan kepada hamba-Nya, yang penting perlu yakin dan betulkan niat dari dalam hati hanya kerana Allah SWT. Di sini ada satu hadis yang sentiasa menjadikan Hannah positif dan terus positif… Walau dalam tangisan dan ditemani air mata.
Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda, Allah berfirman:
أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِى بِى
“Aku (Allah) sesuai dengan persangkaan hamba pada-Ku.”
(Muttafaqun‘alaih).
Kepada yang sedang mengajak manusia kepada kebaikan, meninggalkan maksiat dan kemungkaran. Tidak kiralah sesiapa sahaja yang anda ajak, sama ada ibu bapa, ahli keluarga terdekat, sahabat, kawan-kawan, mad’u atau sesiapa pun. Yakinlah bahawa hidayah itu milik Allah, sedangkan setiap usaha yang kita lakukan itu tetap menjadi butir-butir dakwah, mendapat ganjaran dari Allah SWT.

Teruskan mengajak, teruskan berdoa… Teruskan meletak pengharapan kepada Allah.

No comments:

Post a Comment